Gestroomlijnde processen geven rust en overzicht

“De opkomst van online is de belangrijkste trend van dit moment”, zegt Johan Hartog, eigenaar van Kassamaat. “Daardoor wordt het voor bakkers nóg belangrijker om hun processen goed te stroomlijnen. Ons kassasysteem ‘Kassamaat’ helpt hen daarbij. In dit softwaresysteem komen alle processen van de bakkerij samen.”

Eenvoud
Nu consumenten steeds meer online gaan winkelen is dit hét moment om in zo’n softwaresysteem te investeren. “Om een voorbeeld te noemen: vroeger kreeg je hooguit één mailtje met een online bestelling per dag”, zegt Johan. “Daardoor was de afhandeling eenvoudig. Nu worden dat er tientallen per dag. Zonder softwaresysteem wordt de afhandeling daarvan erg omslachtig.” Johan zegt dat Kassamaat ook helpt om andere processen beter beheersbaar te maken. Met Kassamaat maakt het bijvoorbeeld niets meer uit of klanten hun bestellingen in de winkel of online plaatsen. Alle bestellingen komen in hetzelfde systeem te staan. Daardoor is het een fluitje van een cent om met Kassamaat ook productielijsten te maken. Die eenvoud geldt ook voor andere processen, zoals het maken van bezorgroutes. Bakkers hebben met de feestdagen soms wel 700 bestellingen. Het is een enorme puzzel om die te verdelen over meerdere bezorgroutes. Met de software van Kassamaat is dit in een handomdraai gedaan.”


Verademing
Johan zegt dat Kassamaat rust en overzicht geeft op alle fronten. “Veel bakkers worden dagelijks overspoeld met vragen van de medewerkers. Zit hier ei in? Welke producten zijn glutenvrij? Natuurlijk is het voor een bakker geen probleem om daar één keer antwoord op te geven. Maar in de praktijk komen deze vragen telkens opnieuw weer terug.”

Het kassasysteem van Kassamaat draait op een tablet, verkrijgbaar in verschillende groottes. Hierop staan alle gegevens van alle producten overzichtelijk bij elkaar. “Voor veel bakkers is dit echt een verademing”, zegt Johan. “In Kassamaat hebben de medewerkers alle gegevens van alle producten altijd bij de hand. Daardoor hoeven ze de bakker minder te vragen. Dit zorgt ervoor dat bakkers meer tijd en energie overhouden voor het uitoefenen van het vak en door te groeien met het bedrijf.”

Kassamaat geeft bakkers bovendien inzicht in de cijfers van de bakkerij, zoals de omzet en de verkopen per uur, per product en per categorie. “Veel bakkers sturen nu nog op hun buikgevoel”, zegt Johan. “In grote lijnen hebben zij een goed beeld van de ontwikkelingen in hun winkel. Toch zijn ze vaak verrast als zij hun cijfers in Kassamaat zien. Ze zien dan dingen die ze vooraf niet gezien of verwacht hadden.”

Johan is ervan overtuigd dat bakkers met die inzichten betere beslissingen kunnen nemen. “Bij een prijsverhoging lijkt het bijvoorbeeld logisch om alle prijzen van alle producten te verhogen. Maar niet alleen de prijscalculatie is belangrijk. Je zou vooral kunnen kijken naar de commerciële prijs van een product. Voor het ene product kan je gemakkelijk iets meer vragen. Het andere product is toch prijs gevoeliger. Hierin is het belangrijk dat je kijkt naar de totale marge die je behaalt, de margemix. Daar horen ook producten bij waar je wat minder op verdient, maar die er wel voor zorgen dat de klant naar je winkel komt.”

Nieuwe generatie
Voor de komende jaren verwacht Johan dat de trend naar online zich verder doorzet. “Dat is logisch, want de nieuwe generatie consumenten belt niet meer naar een bakkerij. Ze kijken op de website als ze iets willen weten.” Johan zegt dat een goede website veel nieuwe kansen geeft. “Bakkers hebben vaak niet al hun producten in de winkel liggen. Een webshop geeft hen de mogelijkheid om te laten zien welke producten ze hebben en wat deze kosten. Bovendien geeft het bestellen via de website vaak een betere beleving. Neem bijvoorbeeld het bestellen van een taart. Als consumenten dat in een winkel doen, staan ze ongemakkelijk in een taartenboek te bladeren. Ze voelen de hete adem van de wachtende klanten achter zich, terwijl ze met de bakker alle opties doornemen. Via een webshop kunnen ze dit op een rustig moment thuis doen met het hele gezin samen. Ze kunnen de tijd nemen om na te denken over de mooiste foto, de lekkerste smaak of de beste tekst. Dat werkt prettiger.”

Horeca
Ook verwacht Johan dat de horeca-omzet in de bakkerij de komende jaren nóg belangrijker wordt. “Nederlanders willen zich graag vrij voelen. Maar wat is die vrijheid eigenlijk? Nu de horeca dicht is, voelen mensen dat hen een stukje vrijheid is ontnomen. Het ultieme gevoel van vrijheid is dat je even ergens met iemand kunt gaan zitten. Of dat je op een terrasje kunt wegdromen bij een kopje koffie. Nu de horeca dicht is, voelen mensen hoe zeer zij dat missen. Daarom verwacht ik dat de vraag naar horecaconcepten bij bakkerijen na corona drie keer zo hard terugkomt.”

Kassamaat heeft in haar systeem een horecamodule. Dit betekent dat de bestellingen per tafel geboekt kunnen worden, en dat bonnen gesplitst kunnen worden. Zo blijven alle gegevens overzichtelijk in één systeem bij elkaar staan.


Toekomstbestendig
Tot slot vertelt Johan dat het voor hem het allerbelangrijkste is dat Bakkersmaat aansluit bij de dagelijkse praktijk van elke bakkerij. “We kunnen nog zo’n mooi systeem bouwen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de bakker er prettig mee kan werken en dat het hem écht verder helpt in zijn dagelijkse werk. Ik ben mede-eigenaar van een bakkerij met 3 winkels in Amsterdam. In de gesprekken die we met bakkers hebben merk ik dat dat een voordeel is. Daardoor begrijpen we waar bakkers dagelijks tegenaan lopen en kunnen we met oplossingen komen, die hen echt vooruit helpen.”

En Johan is ervan overtuigd dat het stroomlijnen van processen nodig is om als bakker toekomstbestendig te zijn. “Zelf ben ik opgegroeid als bakkerszoon en ik zag mijn vader altijd rennen en vliegen. Hoe drukker het werd, hoe meer hij moest doen. Het aannemen van meer personeel hielp lang niet altijd. Daardoor kreeg hij alleen maar meer vragen en meer te doen. Met Kassamaat kunnen we al die processen stroomlijnen. Dat geeft bakkers rust. Het maakt het werk leuker. En het zorgt ervoor dat bakkers vanuit daar verder door kunnen groeien.”


Tablet_nieuw

Bent u een online specialist?

Bij iedere bakker kan je op dit moment online bestellen. Maar hoe je het ook went of keert, bakkers blijven producenten en retailers. Ze hebben vaak de tijd er niet voor om het online retail spel goed te spelen. Dat is niet alleen een manke van de bakker, maar eigenlijk van iedere traditionelere retailer. Bestel maar eens iets online bij de Intratuin, Blokker of bij de Hema. En vergelijk dat eens met een Coolblue of Bol.com. Wat een verschil! Partijen die gespecialiseerd zijn in online verkopen, of partijen die dit ernaast doen. U kunt zichzelf afvragen, ben ik die specialist? Of heb ik specialisten nodig die mij helpen om het maximale uit mijn online verkopen te halen?

Online verkoop heeft door Corona een behoorlijk stijging doorgemaakt, deze groei blijft zich ontwikkelen. Om deze bestellingen goed aan te kunnen is het integreren van een kassa met website noodzakelijk. De meeste bakkers hebben wel een website en een prima werkende kassa. Maar het ontbreekt vaak aan een gebruiksvriendelijke website die direct communiceert met het kassa- bestelsysteem.

Of bestellingen nu telefonisch, via de webshop of via de winkel doorgeven worden, alles verzameld op één plek en kan zodoende gemakkelijk beheert worden. Met als resultaat dat de bakker steeds efficiënter werkt en zijn of haar tijd aan het ‘echte’ werk kan besteden. 

Soms is het moeilijk om een beslissing te maken. Nu investeren of toch nog even wachten? Heb ik hier nu wel de tijd voor? Een nieuw systeem leren kennen, kan mijn personeel dit aan? Zomaar een paar begrijpelijke vragen die wellicht bij u spelen. Gelukkig hebben wij hier dan ook ervaring mee, zodat we samen met u dé online specialist kunnen worden. Het is inderdaad eerst even wat tijd investeren, dit is nodig om uiteindelijk tijd te winnen. Maar gelukkig uit onze ervaring en uit ervaring van onze collega bakkers is dit het altijd meer dan waard geweest.

Het geeft energie om te horen dat bakkers meer tijd hebben om mooie nieuwe producten te ontwikkelen. Of juist door efficiënter te werk te gaan meer orders aan te kunnen. Dit omdat u en/of uw personeel hun uren anders in kunnen zetten.


Wilt u ook beter georganiseerd zijn om online orders aan te kunnen? Neem dan contact op met Bakkersmaat.


support

Positieve ontwikkelingen

We leven op dit moment in een hele gekke tijd. Maximaal aantal klanten in de winkel en tape op de vloer om de klanten op afstand te houden. Het is crisis. Maar nu regels versoepelen en de horeca weer open gaat zullen de bestellingen ook weer langzaam gaan toenemen. We zijn nog niet op het oude niveau maar het begin is er. Hoe gek het ook klinkt, in deze chaos ontstaan er ook mooie dingen.

Lokale heroes
De term #supportyourlocalsnl ging binnen no-time viral. Op social media werden trots afbeeldingen geplaatst met producten van de lokale bakker, slager en groenteboer. Iedereen wilde de lokale bedrijven steunen. Er gaat in deze tijd dus massaal aandacht uit naar de lokale ondernemer. Extra waardering en de klant proeft (weer) de heerlijke producten van de bakker.

Online service
In sommige gevallen kan de klant nog steeds niet naar de bakker toe. Gelukkig kan de bakker wel naar de klant. Door de website en het bezorgen te combineren wordt de klant op zijn wenken bediend. Wederom is het de service waar de bakker zich in onderscheid. Doordat wij (Bakkersmaat) al sinds 2013 de webshop aanbieden blinkt de website uit in overzicht en gebruiksvriendelijkheid en dat is terug te zien. Klanten weten massaal de website van hun lokale bakker te vinden. Bakkers plussen online zelf tot 300%. 

Succesvol met pakketten
De klant wil graag de lokale bakker ondersteunen. Dit is hét moment om daar op in te spelen. Samen met een bakker in Amsterdam Noord hebben wij in korte tijd twee voordeelpakket acties ingezet. Beide keren was het een groot succes. 

Het eerste grote voordeel aan een pakket is de prijs. Voor speciale gelegenheden als Vaderdag kan gerust € 15 tot 20 gevraagd worden. Het is een enorme boost voor uw gemiddelde besteding. Daarnaast kunt u er producten in stoppen die u normaal niet heeft of extra aandacht wilt geven. Gelijk geeft het u de mogelijkheid om een combinatie deal te maken met lokale bedrijven als de slager, slijterij of kaasboer. Helemaal nú is dat iets wat de consument op prijs stelt!
In deze corona-crisis heeft de klant nog meer de bakker online gevonden. De klant heeft ervaren hoe gemakkelijk het is om online te bestellen. Om de klant nog meer service te verlenen kunt u het bezorgen koppelen aan een pakket. Een pakket verkoopt veel makkelijker wanneer het ook ‘gratis’ bezorgd wordt. Natuurlijk kunt u dit berekenen in de totaalprijs. Een win-win situatie; bij de klant wordt een heerlijk pakket bezorgd en u verkoopt een pakket van € 20.



Wilt u ook online en offline beter zichtbaar zijn? Neem dan contact op met Bakkersmaat. Wij helpen u graag.


nieuwe-winkel-klaas-hartog

Bakkersmaat ontwerpt nieuwe winkel

Is uw winkel toe aan een verbouwing of heeft u een nieuwe winkel op het oog? Al jaren helpen wij bakkers met hun winkelinterieur. Of het nu gaat om een paar nieuwe meubels of een volledige winkelverbouwing. Bakkersmaat helpt de bakker vanaf het eerste moment. Samen maken we een plan, geven we bakkers advies en delen we onze kennis. Zo leveren we uiteindelijk de winkel op die de bakker voor ogen heeft. 

Volgens de eigenaar Martijn Hartog van Warme Bakker Klaas Hartog was de winkel toe aan vernieuwing. ‘Het interieur was verouderd en ik wilde de producten anders presenteren. Er was iets nodig om de huidige klanten te behouden en het klantenbestand uit te breiden.’ Samen met Martijn hebben we een plan gemaakt. Gekeken naar de routing van de winkel, het assortiment en zijn wensen. Ondertussen is de nieuwe winkel zo’n vier weken open. Een mooi moment om naar de ervaring van Martijn te vragen.

Waarom de stap naar een nieuwe winkel?

‘Het is heel gemakkelijk om in de dagelijkse gang van zaken op te gaan maar investeren in je winkel is noodzakelijk! Ik merkte dat het klanten aantal langzaam terug liep. Samen met Bakkersmaat hebben we toen een onderzoek opgesteld. Aan de hand van deze resultaten zijn we begonnen met verschillende acties, ook van verschillende producten. Hier kwamen zeker nieuwe klanten op af maar dit gaf een korte impuls en bleef niet lang hangen. Het was tijd voor verandering!’

Heb je naast je winkel ook een nieuw assortiment?

‘Jazeker, ik wilde graag uitbreiden met nieuwe producten. De tijd verandert. Mensen zijn bewuster met hun voedingskeuze. Daar wilde ik op inspelen, en de klant van extra gemak te voorzien. Naast brood, Spakenburgs hart, cake en koek wilde ik speciale producten in de winkel kunnen leggen.

Wij zijn daarom een samenwerking aangegaan met een lokale natuurwinkel die eerlijke en gezonde producten leveren zoals yoghurt en melk. Het gemak staat hier voorop. Wij zijn gevestigd midden in het dorp waar iedereen zo even binnen loopt. De lokale natuurwinkel ligt buiten het dorp en is voor de mensen dan toch een stuk omrijden. Het is dus super handig dat de klant een ambachtelijk brood én biologische melk kan halen bij de bakker.

Ook onze eigengemaakte granola, haverkoeken en nieuwe volkoren producten komen in de nieuwe vitrines beter tot hun recht.’

Ik zie een mooie koffiecorner, is dat ook nieuw?

‘Uit het onderzoek bleek dat onze klanten behoefte hebben aan take-away koffie. Daarom hebben wij ruimte gemaakt voor een koffiecorner. Zo kan de klant ‘s ochtends een brood en een kop koffie halen. Hiermee willen we de klant service bieden.

Naast het interieur en het uitgebreide assortiment is de koffiecorner dus één van de grootste veranderingen die wij hebben doorgevoerd. Hiermee willen we onze huidige klanten binden maar ook nieuwe klanten mee werven.’

Hoe lang heeft de verbouwing in totaal geduurd?

‘De verbouwing heeft in totaal 14 dagen geduurd. Gelukkig hebben wij een mooie noodwinkel voor de deur kunnen plaatsen zodat wij, met een iets minder uitgebreid assortiment, de bakkerij wel open konden houden.’

Wat zijn tot nu toe de reacties van de klanten?

‘Wij krijgen veel positieve reacties van onze klanten, dit doet ons uiteraard erg goed. De aankomende tijd moet ik gaan meten of de verbouwing zijn doel bewezen heeft. Dat wij meer omzet scoren en onze klantenkring zich heeft uitgebreid.’

Waarom heb je voor Bakkersmaat gekozen?

‘Ik werk al geruime tijd samen met Bakkersmaat. Al jaren ondersteunen ze mij op het gebied van marketing en reclame. Aangezien ze al meerdere verbouwingen met succes hebben geleid, was de keuze snel gemaakt. Zij hebben ruime ervaring in de bakkerswereld. Van klantenkennis, productkennis en het presenteren van het assortiment, hebben zij mij voorzien van het juiste advies.

Bakkersmaat is vanaf het begin bij de verbouwing betrokken geweest. Van advies, ontwerp, verbouwing en nazorg stonden ze voor ons klaar. De communicatie verloopt goed door de snelle en korte lijnen. Wij krijgen positieve reacties van onze klanten, dit doet ons uiteraard erg goed.’

Heb je feedback, wat er anders had gekund?

‘Als ik dan toch een advies mag geven, dan is het wellicht handiger om de verbouwing plaats te laten vinden in het voorjaar. Dan is het langer licht en dat is toch wel handiger.’